Til alle våre kunder. Fra og med 1. desember 2024 avvikler vi våre verkstedtjenester hos Motor Forum Elverum. Mer informasjon

Våre beste tips for best utnyttelse av elektrisk rekkevidde

Det er mange faktorer som påvirker hvor mye strøm bilen bruker, og når du begynner å bruke bilen i hverdagen ser du kanskje at eget forbruk ikke alltid tilsvarer den oppgitte WLTP-rekkevidden.

Slik kjører du lengst mulig

Myk kjørestil og hold fartsgrensene

Din egen kjørestil er ofte det som påvirker rekkevidden mest, i tillegg til topografi og vær. Mye «jojo»-kjøring i form av hyppig akselerering og nedbremsing påvirker rekkevidden negativt. Hvis du har en myk kjørestil, kjører i jevn hastighet og er litt forsiktig med å trykke på både bremsen og gasspedalen, vil du se at forbruket går ned. Tenk gjerne at du har et ukokt egg under gasspedalen - kjør for å unngå å knuse det.

Om du holder fartsgrensene i stedet for å ligge over som mange gjør, vil du ikke bare kjøre forsvarlig, men også få lengre rekkevidde.

Sjekk lufttrykket i dekkene

Sjekk lufttrykket i dekkene jevnlig. Dette kan leses av instrumentpanelet. For lavt dekktrykk øker rullemotstanden, som gir kortere rekkevidde. Om du er usikker på hva rett lufttrykk er finner du lufttrykktabell i førerdøren.

Piggdekk øker rullemotstand, og piggfrie vinterdekk gir dermed lengre elektrisk rekkevidde om vinteren.

Eksterne faktorer som påvirker rekkevidden

Topografi

Om det er flatt eller bratt påvirker forbruket. En flat og jevn vei krever mindre energi enn en bratt bakke, eller en ujevn vei. Oppstigninger, typisk opp et fjell, vil redusere rekkevidden merkbart. Vær ekstra oppmerksom på kjørestilen opp bakker og berg.

Vær og føre

Utetemperatur, vær og vind påvirker hvor langt batteriet rekker. Et kaldt batteri tappes raskere enn et varmt. Regn, snø, slaps og vind påvirker også rekkevidden ved at snøføre og våt veibane øker rullemotstanden og reduserer rekkevidden.

Unngå unødig last

Vær oppmerksom på unødig last du har liggende i bilen. Dette øker vekten som igjen påvirker forbruket negativt. Det er smart å unngå å kjøre rundt med unødig vekt i bilen.

Takboks og takstativ øker luftmotstanden og gir kortere rekkevidden, spesielt i høye hastigheter. Ifølge Elbilforeningen vil en skiboks redusere rekkevidden med hele 11% i 110km/t. Det er derfor en god ide å demontere takboksen når den ikke er i bruk.

Bruk av tilhenger vil også påvirke rekkevidden, og jo tyngre og større last – jo høyere forbruk. Hvordan du pakker tilhengeren kan påvirke rekkevidden. Klarer du å pakke flatt hjelper dette med tanke på luftmotstand.

Om du trekker campingvogn vil dette generelt halvere rekkevidden ifølge tyske ADAC.

En fullastet bil med 6 eller 7 personer vil også naturligvis øke vekten, og dermed forbruket.

Ekstra tips for kalde dager

Forvarm bilen

I HONGQI-appen kan du forhåndsinnstille når bilen skal oppvarmes. Hvis du starter oppvarmingen en stund før kjøreturen, fortrinnsvis mens bilen står til lading, er bilen allerede varm når kjøreturen begynner. Du bruker derfor mindre av batteriet til å varme opp kupéen.

Vær oppmerksom på at forvarming av kupeen blir deaktivert når batteriprosenten er under 20 %.

Oppvarmingsfunksjoner

Varmetråder, setevarmer og oppvarmet ratt er en mer energieffektiv måte å oppvarme bilen enn varmeapparatet. Hvis du i tillegg reduserer kupétemperaturen med 1-2 grader vil forbruket reduseres.

Senk farten

På norske vinterveier er det uansett lurt å senke farten på grunn av glatte og snødekte veier. Når du senker farten bruker bilen mindre energi, og du vil få lengre rekkevidde.

Bruk ECO-modus

I ECO modus optimaliserer bilen rekkevidden ved å begrense strømforbruket på klimaanlegget, kutter ulike funksjoner (som den tredje skjermen og massasje i setene), og begrenser motoreffekten.

Senk innetemperaturen

Om du setter klimaanlegget på 20-21 grader kan du få lengre rekkevidde enn om det står på 25 grader+.

Ta ekstra godt vare på 12-voltsbatteriet

Flatt 12v batteri er en kjent utfordring for de fleste elbiler i Norge. Statistikk fra selskapene som yter veihjelp viser at for elbiler er flatt 12v batteri en av de hyppigste årsakene til utrykninger hele året. Kulde, hjemmekontor, småkjøring og lange perioder uten bruk er noen av utfordringene.

I HONGQI E-HS9 lades 12-voltsbatteriet av fremdriftsbatteriet under kjøring, under lading, når bilen er avslått og parkert så lenge fremdriftsbatteriet har over 10% SOC, men dette er ingen garanti for at du ikke kan oppleve flatt 12-v batteri av de samme årsakene nevnt over.

En startbooster er en billig nødløsning hvis du skulle være uheldig å oppleve flatt 12-v batteri. Her kan du selv starte bilen igjen i løpet av 10 min i stedet for å vente på HONGQI veihjelp skal gjøre akkurat den samme jobben

Slik bruker du startbooster på HONGQI E-HS9

Om WLTP

Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) brukes for å typegodkjenne – og dermed avgiftsberegne – biler. Metoden er utviklet av EU, og fra 1. september 2018 skal alle nye modeller testes etter WLTP.

Testen gjennomføres i et laboratorium med et standardisert kjøremønster og helt spesifiserte klimatiske forhold, og suppleres med kjøring på veg. Dette kjøremønsteret gjenspeiler ofte ikke det vi opplever i hverdagen, og spesielt ikke i Norge på vinterstid.

Bilens tyngde og luftmotstand gjør at forskjellen fra den oppgitte WLTP-rekkevidden og det faktiske forbruket kan bli stort når bilen har et kjøremønster som avviker fra WLTP-testsyklusen. Dette gjelder særlig dersom en stor del av kjøreturen foregår i stor hastighet, ved lave temperaturer og i kupert terreng. Eksempelvis foregår WLTP-testene i en snittfart på 46,5 km, med klimaanlegget avslått og i 23 plussgrader, mens for eksempel NAF testene har en stigning på opptil 1000 meter, noe som for E-HS9 merkes særlig godt på grunn av stor kupe som skal varmes opp, høy vekt og luftmotstand.

Prøvekjør E-HS9 nå

Prøvekjør en E-HS9 når det passer deg! Det er gratis, uforpliktende, trygt og veldig enkelt å bestille.

Bestill prøvekjøring